Op SBO Merlijn staat ieder kind centraal. We geloven dat kinderen zich het beste ontwikkelen wanneer ze zich competent, verbonden en autonoom voelen. Ons onderwijs biedt daarom een veilige en uitdagende omgeving waarin kinderen hun talenten ontdekken en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen groei. Samen met ouders en leerkrachten begeleiden we kinderen stap voor stap. We geven richting, bieden steun en vieren successen, zodat elk kind kan ervaren: “Ik kan het, ik hoor erbij en ik mag mijn eigen keuzes maken.”
Zo bereiden we onze leerlingen niet alleen voor op schoolse vaardigheden, maar ook op het leven: groeien in zelfvertrouwen, leren samenleven en met een open blik de toekomst tegemoet gaan.
Kernwaarden van SBO Merlijn:
VERBONDENHEID
Wij leren samen, altijd en overal.
Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Door eerdere ervaringen kan dit op de achtergrond zijn geraakt. Wij wakkeren de nieuwsgierigheid (opnieuw) aan door met onze (leer)activiteiten aan te sluiten bij onze belevingswereld, talenten en interesse. Hierdoor wordt het leren plezierig en betekenisvol. We mogen samen of alleen op ontdekking gaan in een rijke leeromgeving. We leren door samen te leven, te werken en te spelen. We ontwikkelen daarmee kennis en vaardigheden voor de rest van ons leven.
VEILIGHEID
Wij maken samen afspraken en houden ons daaraan.
Een gestructureerde leeromgeving, waarin duidelijk is wat we van elkaar verwachten, biedt veiligheid en houvast. Een duidelijke dagplanning, een opgeruimd lokaal waarin alles een eigen plek heeft, voorspelbaar gedrag van de begeleiders en de werktijdroutines zijn hierbij belangrijke ingrediënten.
We bevragen elkaar wanneer iemand andere keuzes maakt dan afgesproken.
(ZELF)VERTROUWEN
Wij vertrouwen in onszelf en de ander.
We hebben onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar en investeren in het opbouwen daarvan. Door het geven van complimenten en een positieve benadering, vergroten we het zelfvertrouwen en het zelfbeeld. Hierdoor krijgen we zin om ons verder te ontwikkelen en zijn we trots op onszelf.
VERANTWOORDELIJKHEID
‘Wij mogen keuzes maken en zijn daar zelf verantwoordelijk voor.’
We zijn eigenaar van ons leerproces, waarbij we (mede) verantwoordelijk zijn voor de doelen die we stellen en de manier waarop we deze doelen willen bereiken.
We voelen ons verantwoordelijk voor ons gedrag, waarbij we keuzes maken over hoe we met elkaar omgaan. We houden daarbij rekening met de grenzen van de ander.