Ons onderwijs

We streven binnen onze school naar een veilig, rustig en vertrouwd klimaat voor alle leerlingen. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, moet zichzelf kunnen zijn. Daarom willen we rekening houden met anderen en elkaar met respect tegemoet treden. Iedereen moet elke dag met plezier naar school gaan en veel kunnen leren. Mocht er toch iets gebeuren, dan praten we dit altijd uit met de betrokkenen. Kinderen mogen het eerst onderling proberen en soms schiet een leerkracht te hulp om deze gesprekken te begeleiden. 

Op SBO Merlijn werken we met miniteams in units:

  

  • De Toverhoed voor leerlingen in groep 1, 2 en 3  
  • De Wondertuin voor leerlingen in groep 4 en 5  
  • Magische Wereld voor leerlingen in groep 6 en 7 
  • Magische Oceaan voor leerlingen in groep 7, 8 en 9 (extra schooljaar)  
  • De Taalmagie (taalklas) voor leerlingen in groep 3 t/m 8. 
  • De Wonder Wolken voor leerlingen in groep 4 t/m 8 met een TLV ZML. 

 

We werken aan ons pedagogische klimaat en onze pedagogische vaardigheden doormiddel van Positive Behavior Support (PBS). Deze gedragsaanpak heeft als doel een veilige schoolomgeving te scheppen die:   

  • De sociale ontwikkeling van leerlingen bevordert en hen emotioneel laat groeien, waardoor leerlingen ontwikkeling en sociaal gedrag kunnen laten zien,   
  • Ervoor zorgt dat het zelfvertrouwen van leerlingen groeit en zij, aansluitend bij hun krachten en mogelijkheden, tot leren komen,   
  • Ruimte biedt aan het team om, vanuit visie, met elkaar een eenduidige manier van werken te ontwikkelen, waarbij eigenheid en diversiteit er mogen zijn.  

 

Didactisch werken 
Op SBO Merlijn werken wij aan de hand van Merlijns Directe Instructiemodel.